Onderwijs en prestatiedruk


De schoolcarrière van onze kinderen start vanaf het vierde levensjaar. Waren wij als ouders één van de eersten die onze kinderen bij de eerste stappen binnen hun ontwikkeling begeleiden, vervuld de basisschool vanaf deze leeftijd op het gebied van hun cognitieve en sociale ontwikkeling ‘mede’ een belangrijke rol. De eerste stappen die de basis vormen van de schoolcarrière van onze kinderen worden gezet!

Je maakt kennis met het schoolsysteem; strakke programmering, voorgeschreven toets momenten, beoordelingscriteriums, landelijke statistieken.
Kortom; een vooraf geschetst profiel waaraan jouw kind moet voldoen!
Je kunt je afvragen of dit de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt.

Het kind moet voldoen! De balans is zoek!
Kinderen die niet aan de gestelde criteriums voldoen, vallen al snel buiten de boot. Het risico dat deze kinderen vervolgens als ‘anders’ worden gezien is erg groot! Met alle gevolgen van dien (onterechte labels). Gevolgen die een verstorende invloed uitstralen over de verdere ontwikkelingen van een kind.

Inzicht-export-02

Het schoolsysteem moet voldoen!

  • Zou het niet zo moeten zijn dat er binnen het gehele onderwijssysteem, met al zijn methodes, het ontwikkelingsperspectief van het kind als uitgangspositie genomen moet worden?
  • Je zou toch ‘moeten’ mogen aannemen dat alle betrokkenen die hierover gaan en zo ook allen die met kinderen werken, zich hebben verdiept in het ontwikkelingssysteem en zich er bewust van zijn hoe dit mechanisme werkt?

Alle kinderen ondergaan ontwikkelingen op cognitief, sociaal en motorisch gebied in bepaalde fases en dit ook nog op ieders geheel eigen en unieke wijze.
Binnen het huidige schoolsysteem wordt hier te weinig tot zelfs geen rekening mee gehouden.
Zo wordt er bijvoorbeeld al aan kleuters via verschillende methodes lesstof aangeboden terwijl ze daar in hun ontwikkeling nog helemaal niet klaar voor zijn.

In een uitzending van “De monitor” trekken ouders en leerkrachten aan de bel. Eindelijk!
Mijn hoop is dan ook dat deze reportage de juiste personen heeft wakker geschud!
De hele uitzending is zeer de moeite waard om te bekijken via;http://www.npo.nl/de-monitor/21-02-2016/KN_1676827

Hierbij een kort fragment;

Geen cijfers of statistieken moeten centraal staan, het kind moet centraal staan!

 

Sharing is caring

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.