Een paar tips voor de leerkracht ter ondersteuning van jouw hoog sensitieve kind in de klas. Deze sluiten mooi aan op een paar kenmerkende aspecten van deze karaktereigenschap zoals beschreven in een eerdere column. Lees ook : Hoog sensitieve kinderen. Hoe je je kind hierin kunt begeleiden.
-
- Stellen diepzinnige vragen. Wijs voor hun leeftijd. Sterk rechtvaardigheidsgevoel en erg gewetensvol.
★Beter dat de leraar een hoog sensitief kind bij gedragsproblemen niet in de groep aanspreekt, maar deze achteraf even apart neemt en hem/haar helpt in een rustig gesprek, zonder boos te worden en te veroordelen. Luisteren naar mogelijke oorzaken van het ontstane gedrag maakt vaak veel duidelijk. Indien nodig, op een rustige wijze herinneren aan de gemaakte afspraken die gelden in de klas.
- Stellen diepzinnige vragen. Wijs voor hun leeftijd. Sterk rechtvaardigheidsgevoel en erg gewetensvol.
Verandering
-
- Vinden plotselinge veranderingen en onverwachte gebeurtenissen niet fijn.
★Kondig ruim van tevoren bijzondere gebeurtenissen, veranderingen in de klas, het lesrooster etc. aan. Een hoog sensitief kind is erg gebaat met een vast dagprogramma. Wanneer er een vast dagprogramma is, kan dit bijvoorbeeld zichtbaar in de klas opgehangen worden.
- Vinden plotselinge veranderingen en onverwachte gebeurtenissen niet fijn.
Angst en falen
-
- Zijn bang om iets verkeerd te doen (perfectionistisch). Kunnen erg gefrustreerd reageren als iets niet lukt. Gevoelig voor negatief commentaar. Schrikken bijvoorbeeld snel van harde stemmen/geluiden.
★Het is belangrijk dat de leerkracht zich bewust is van zijn taalgebruik en gezichtsuitdrukking en een vriendelijke, geduldige basishouding aanneemt. Een hoog sensitief kind is makkelijk met zijn aandacht naar binnen gekeerd en kan intens verbonden zijn met datgene waar ze op dat moment mee bezig zijn, waardoor deze vaak meer tijd nodig heeft.
- Zijn bang om iets verkeerd te doen (perfectionistisch). Kunnen erg gefrustreerd reageren als iets niet lukt. Gevoelig voor negatief commentaar. Schrikken bijvoorbeeld snel van harde stemmen/geluiden.
Emoties en gevoelens
-
- Lijken gedachten te kunnen lezen. Voelen emoties en stemmingen van anderen. Veel mensen in een ruimte vinden ze vaak niet fijn.
★Fijn wanneer de leerkracht een hoog sensitief kind betrekt bij plaatsing in de klas. Deze zal snel kiezen voor een rustige plek ergens aan de zijkant/achteraan in de klas, met een muur achter de rug. Vooraan plaatsen kan zorgen voor onrust, dit omdat er veel gebeurt achter een kind waardoor het afgeleid kan raken. Ook ontstaat mogelijk het gevoel dat het door de leraar op de vingers wordt gekeken waardoor het zenuwachtig zal worden en minder zal presteren. Ook belangrijk om een hoog sensitief kind niet naast een druk kind te laten zitten. Naast dat dit zal afleiden kan het kind ondergesneeuwd worden en zich in zichzelf keren, ook kan het zijn dat het kind helemaal mee gaat in het drukke gedrag. Bij beide vindt overprikkeling plaats, wat invloed heeft op het gedrag.
- Lijken gedachten te kunnen lezen. Voelen emoties en stemmingen van anderen. Veel mensen in een ruimte vinden ze vaak niet fijn.
Harmonie
-
- Zien de schoonheid van dingen. Stellen behoeftes van anderen voorop eigen behoeftes en kunnen moeite hebben voor zichzelf op te komen.
★Hoog sensitieve kinderen zijn een makkelijk slachtoffer en zullen niet snel voor zichzelf opkomen en terugvechten omdat dit indruist tegen hun invoelend en gewetensvol karakter. Pesten gebeurt vaak buiten het gezichtsveld van de leerkracht! Wanneer een hoog sensitief kind zich hierover al durft uit te spreken, neem dit dan heel serieus, want liegen zit gewoon niet in hun karakter.
- Zien de schoonheid van dingen. Stellen behoeftes van anderen voorop eigen behoeftes en kunnen moeite hebben voor zichzelf op te komen.
Veel opmerken
-
- Nemen subtiele veranderingen waar. Ook fysiek; Labels in kleding, strakke kleding, natte kleding worden vaak moeilijk verdragen.
★Een norse blik, een harde stem of zelfs straf zijn funest voor het zelfvertrouwen. Zelfs als het niet op hen gericht is, maar op een klasgenootje of als de leerkracht gewoon even niet lekker in zijn vel zit die dag, zal het hoog sensitieve kind dikwijls denken dat dit met hem/haar te maken heeft. Dit kan stress veroorzaken, hetgeen kan leiden tot vage klachten als buikpijn, hoofdpijn, niet meer naar school willen etc.
- Nemen subtiele veranderingen waar. Ook fysiek; Labels in kleding, strakke kleding, natte kleding worden vaak moeilijk verdragen.
Slim en creatief
-
- Kunnen ‘vanuit stilte’ met verrassende oplossingen/ideeën komen.
★Vraag als leerkracht eens naar waar het kind zijn interesse ligt, ook op creatief gebied. Sport, muziek of tekenen. Laat het kind hier (groep 5) bijvoorbeeld een spreekbeurt over houden. Het kan soms fijn zijn als een hoog sensitief kind zowel individueel als in een groep bezig kan zijn waarbij het zijn creativiteit en verbeelding mag gebruiken (zelfstandig tekenen bijv.). Wanneer het kind aangeeft even alleen te willen zijn, om bijvoorbeeld tot zichzelf te komen, geef deze dan ook even die ruimte.
- Kunnen ‘vanuit stilte’ met verrassende oplossingen/ideeën komen.
Er van uit gaande dat alle leerkrachten een aantal van de bovengenoemde tips -vanuit een goede grondhouding- van nature al toepassen op alle kinderen in de klas, hoop ik dat de genoemde karaktereigenschappen als inzicht mogen bijdragen in het positief ondersteunen van hoog sensitieve kinderen in de klas. Herkenning en erkenning. Met de grote klassen en het passend onderwijs ben ik er overigens van overtuigd dat ieder kind hiervan mee kan profiteren;-)
Heb je vragen, wil je iets delen of heb je misschien iets toe te voegen? Ik hoor het graag:Contact
Het is van groot belang dat ouders en leerkrachten hoog sensitiviteit vroegtijdig (h)erkennen en de kinderen daarin begeleiden om de kans op leer- en gedragsproblemen te voorkomen of te verkleinen.
Stella Coaching heeft ook een Facebook pagina. Hier vind je verschillende artikelen, mijn columns, tips, leuke en handige weetjes…en meer…